Κυριακή, 19 Οκτωβρίου, 2025

ΑρχικήΕιδήσειςΟΒΥΕ: Ανοχή «τέλος»

ΟΒΥΕ: Ανοχή «τέλος»

Πανελλαδική συγκέντρωση διαμαρτυρίας με κεντρικό αίτημά την άμεση τροποποίηση διατάξεων του Π.Δ. 112/2012 που θίγουν τον κλάδο των υδραυλικών, με μεγάλη συμμετοχή των συνδέσμων από όλη τη χώρα, πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της ΟΒΥΕ στις 21 Φεβρουαρίου 2013 έξω από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Περίπου 200 επαγγελματίες ακόμη και από ακριτικές περιοχές της χώρας έδωσαν το "παρών´´ στη δυναμική αυτή συγκέντρωση διαμαρτυρίας. Χαρακτηριστικά, το πούλμαν του συνδέσμου Θεσσαλονίκης ήρθε γεμάτο με υδραυλικούς και από την Καβάλα και την Κομοτηνή, όπως και αυτό της Λάρισας που ήταν γεμάτο με επαγγελματίες και από την Κοζάνη, την Καρδίτσα και τη Λαμία.
Αξιοσημείωτη ήταν και η παρουσία των υδραυλικών του Νομού Ηρακλείου, καθώς περισσότερα από 30 άτομα έφτασαν στην Αθήνα μετά από 8 ώρες εν πλώ. Φυσικά συμμετείχαν επαγγελματίες από την Κορίνθο, την Κατερίνη, τη Βέροια, την Πάτρα, το ?ργος, την Αθήνα, τα Μέγαρα και τον Πειραιά.

Κατά τη διάρκεια της διαμαρτυρίας κατατέθηκε ψήφισμα με τα αιτήματα του κλάδου στην Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας Υποδομών και Δικτύων, το οποίο εστάλη και στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τον Πρωθυπουργό, καθώς και σε αρμόδιους υπουργούς και υφυπουργούς.

Το ψήφισμα

Το ψήφισμα της ΟΒΥΕ που απέσπασε θετικά σχόλια τόσο από τους επαγγελματίες, όσο και από στελέχη της Γενικής Γραμματείας Βιομηχανίας, ξεκινά ως εξής: «Η συνεχής υφεσιακή πορεία της οικοδομικής δραστηριότητας σε συνδυασμό με την παράλογη υπερφορολόγηση (χαράτσια, τέλη επιτηδεύματος, Φ.Π.Α), συνθέτουν μια πραγματικότητα που καθιστά εξαιρετικά δύσκολη ακόμη και την επιβίωση μας. Σε όλα αυτά τα δυσοίωνα, έρχεται να προστεθεί και το νέο ΠΔ 112/2012, διατάξεις του οποίου κρίνουμε αναγκαίο ότι πρέπει να τροποποιηθούν άμεσα, διότι δεν απλουστεύουν τις διαδικασίες, αλλά αντίθετα, θεωρούμε ότι κατά την εφαρμογή τους θα ενισχύσουν την ανασφάλιστη και παράνομη εργασία, με αποτέλεσμα η επαγγελματική δραστηριότητα των αδειούχων υδραυλικών να είναι εξαιρετικά αμφίβολη».

Τα αιτήματα

Τα αιτήματα του κλάδου που περιλαμβάνονται στο ψήφισμα, αφορούν τα εξής:

1) ?μεση λήψη μέτρων προκειμένου να υπάρξει ανάκαμψη και επανεκκίνηση της οικοδομικής δραστηριότητας, η οποία τα τελευταία χρόνια σύμφωνα και με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, παρουσιάζει μεγάλη μείωση, γεγονός που καθιστά δύσκολη την επιβίωση των μικρών επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων.

2) Τροποποίηση του άρθρου 7 παράγραφος 4 του Π.Δ. 112/2012 ως εξής :

«Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών επί της εγκατάστασης διενεργείται έλεγχος στεγανότητας και καλής λειτουργίας και συντάσσεται, εντός ενός μηνός, από τον αδειούχο αρχιτεχνίτη ή εργοδηγό ή από πρόσωπο που έχει το δικαίωμα αυτό, υπεύθυνη δήλωση καλής εκτέλεσης η οποία καταχωρείται αποδεδειγμένα(αρ. πρωτοκόλλου σωματείου) με ευθύνη του αδειούχου υδραυλικού στα κατά τόπους σωματεία που καλύπτουν τον κλάδο ή στα επιμελητήρια. Κατόπιν παραδίδεται στον ιδιοκτήτη της εγκατάστασης και στο μελετητή εάν υπάρχει, ως βεβαίωση καλής εκτέλεσης των εργασιών. Η Υ.Δ.Κ.Ε κατόπιν αποστέλλεται ή κατατίθεται στις αρμόδιες Πολεοδομικές υπηρεσίες για τη σύνδεση των εγκαταστάσεων με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας. Το περιεχόμενο της υπεύθυνης δήλωσης καλής εκτέλεσης ορίζεται στο παράρτημα Β? του Π.Δ.112/2012. Παράρτημα Β? Υ.Δ.Κ.Ε : (α) Να γίνει τροποποίηση η οποία να αναφέρει «τον αριθμό καταχώρησης που έλαβε η δήλωση από το κατά τόπους σωματείο υδραυλικών, καθώς και την έδρα και τα τηλέφωνα αυτού ή του επιμελητηρίου».

Η τροποποίηση αυτή απαιτείται σύμφωνα και από τα παρακάτω :

α) Η καταχώρηση της Υ.Δ.Κ.Ε (Υπεύθυνη Δήλωση Καλής Εκτέλεσης) στα σωματεία υδραυλικών, λειτουργούσε μέχρι πρότινος (ΠΔ. 38/91 όπως τροποποιήθηκε με τα ΠΔ 48/95 & 55/2000) υπέρ της προστασίας του καταναλωτή από ανειδίκευτους, καθώς τα σωματεία γνώριζαν (με την καταχώρηση αυτής στο πρωτόκολλό τους) αν ο τεχνίτης υδραυλικός που εκτέλεσε τις εγκαταστάσεις, αλλά και οι απασχολούντες σε αυτές κατείχαν την εκ του νόμου απαιτούμενη άδεια. Επίσης μπορούσαν και έλεγχαν ατύπως την έκδοση των απαραίτητων φορολογικών παραστατικών για τις εργασίες που έγιναν. Συνέπεια αυτής της διαδικασίας ήταν ο περιορισμός των πιθανοτήτων να εκτελούνται εγκαταστάσεις από μη αδειούχους και κατ? επέκταση περιοριζόταν η φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή, οι οποίες πλέον έχουν λάβει ανησυχητικές διαστάσεις. Ειδικότερα λόγω της «μαύρης» και παράνομης εργασίας τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης οδεύουν προς την κατάρρευση.

β)Τα σωματεία υδραυλικών όλης της χώρας καταχωρώντας τις Υ.Δ.Κ.Ε στο αρχείο τους (και ηλεκτρονικό) μπορούσαν να βεβαιώσουν αποδεδειγμένα για την ??πραγματική?? προϋπηρεσία όσων επιθυμούσαν να επεκτείνουν την άδειά τους, αλλά και επιπροσθέτως έλεγχαν σειρά σημαντικών ζητημάτων που σχετίζονταν και με τη Δημόσια υγεία.( προέλευση των υλικών – προδιαγραφές).

γ)Τα σωματεία υδραυλικών καταχωρώντας τις Υ.Δ.Κ.Ε έδιναν το δικαίωμα στον αδειούχο υδραυλικό να ασφαλίσει (προαιρετικά) τις εργασίες που έκανε χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση του καταναλωτή. Η καταχώρηση (αρ.πρωτ. σωματείου) της Υ.Δ.Κ.Ε ήταν απαιτητή από την ασφαλιστική εταιρεία για να προχωρήσει η ασφάλιση του έργου.
Η επιμονή για την καταχώρηση της Υ.Δ.Κ.Ε από τα κατά τόπους σωματεία υδραυλικών, εκτός των προαναφερθέντων στηρίζεται και στην ισχύουσα νομοθεσία. Σύμφωνα με το άρθρο 11 του ν. 3982/2011 «περί ελέγχου ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών» και άρθρο 12 «κυρώσεις» και προκειμένου να υπάρχει προστασία των καταναλωτών, από μη αδειούχους και ανειδίκευτους.
Η άρνηση λοιπόν του αρμόδιου υπουργείου για την υλοποίηση του αιτήματος ( καταχώρηση της Υ.Δ.Κ.Ε από τα σωματεία υδραυλικών), είναι πλέον ξεκάθαρο πως δεν αποτελεί απόρροια η απαίτηση της σχετικής νομοθεσίας(ν.3844/2010 ν.3982/2011). Συμπέρασμα που αποδεικνύεται και από την παραληφθείσα υπ αρ. 136/2012, γνωμοδότηση του ΣτΕ, η οποία δεν αναφέρεται στο θέμα της καταχώρησης της Υ.Δ.Κ.Ε στο σύνολο του περιεχομένου της. Επιπλέον και προκειμένου να αποσαφηνιστεί μια και καλή, τα σωματεία υδραυλικών ποτέ δεν αναμείχθηκαν σε ζητήματα χορήγησης αδειών. Η αδειοδότηση και η ΥΔΚΕ είναι εντελώς διαφορετικές διαδικασίες.

3)Όσον αφορά την ασφάλιση επαγγελματικής ευθύνης ατομική ή ομαδική, όπως προβλέπεται στο άρθρο 24 του ν. 3844/2010 και έχει συμπεριληφθεί στο άρθρο 7 του Π.Δ 112, θεωρούμε ότι το δικαίωμα της ασφάλισης θα πρέπει να είναι προαιρετικό και όχι υποχρεωτικό. Σε κάθε περίπτωση όμως, που ισχύσει η υποχρεωτικότητα της ασφάλισης, και κατέχοντας τη γνώση στο θέμα αυτό (ασφάλιση έργων με πρόγραμμα της Ομοσπονδίας από το 2007), ζητούμε τουλάχιστον για τα μέλη μας, τη δυνατότητα ασφάλισης ομαδικής επαγγελματικής ευθύνης μέσω της καταχώρησης των υπευθύνων δηλώσεων από τα κατά τόπους σωματεία όλης της χώρας. Το αίτημα αυτό στηρίζεται στην εμπειρία που διαθέτουμε στο τομέα της ασφάλισης των έργων, αλλά κυρίως στην προστασία και στην κάλυψη των συμφερόντων των μελών μας που αποτελεί αναφαίρετο και νόμιμο δικαίωμα μας. Σημαντικό να γνωρίζετε ότι η ασφάλιση που είχε ο κλάδος μας «αποζημίωνε» και τον καταναλωτή, αφού οι επισκευές γίνονταν άμεσα και χωρίς καμία επιβάρυνση του.

Κλείνοντας, επισημαίνουμε προς πάσα κατεύθυνση, ότι θα πρέπει να τηρηθεί η ??αρχή της ισότητας?? που διέπει παραπλήσιους επαγγελματικούς κλάδους απαρέγκλιτα και επί συνόλου για όλα τα τεχνικά επαγγέλματα. Ως εκ τούτου, σας εφιστούμε την προσοχή και σας επισημαίνουμε, ότι ιδιαίτερα οι εσωτερικές εγκαταστάσεις καυσίμων αερίων, ιατρικών και λοιπών αερίων, ελλοχεύουν κινδύνους (επικινδυνότητα) σε περίπτωση που τις αναλαμβάνουν ανειδίκευτοι και πρόσωπα που δεν κατέχουν την κατάλληλη άδεια υδραυλικού εργοδηγού σύμφωνα και με την ισχύουσα νομοθεσία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ