ΠΟΒΑΣ: Επιστολή στον Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Κ. Σκρέκα σχετικά με το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ»

Η ΠΟΒΑΣ απέστειλε επιστολή στον νέο Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα σχετικά με το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτόνομω» και τα προβλήματα που παρουσιάζονται κατά την έναρξη αυτού. Συγκεκριμένα η Πανελλήνια Ομοσπονδία αναφέρθηκε στην μακρά εμπειρία πεδίου που διαθέτουν τα στελέχη της  στην υλοποίηση προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας  και στον εντοπισμό των αδυναμιών, κάνοντας μία καταγραφή των δυσλειτουργιών που παρατηρήθηκαν. Παράλληλα παρέθεσε τις προτάσεις της, οι οποίες στοχεύουν να βοηθήσουν το Υπουργείο στη βελτίωση και εξέλιξη, τόσο του συγκεκριμένου προγράμματος, όσο και των μελλοντικών προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας στο υφιστάμενο κτιριακό απόθεμα. Στην επιστολή της η ΠΟΒΑΣ, μεταξύ άλλων, επισημαίνει τα παρακάτω:

Όσον αφορά τη χρήση λογισμικού που επιτρέπει να συμπληρώνουν γρήγορα τις φόρμες και να ανεβάζουν αστραπιαία τις αιτήσεις στην πλατφόρμα, παρότι δεν είναι γνωστό αν η χρήση τέτοιων εφαρμογών είναι παράνομη ή όχι, η ΠΟΒΑΣ δηλώνει με βεβαιότητα ότι συνιστά παραβίαση των όρων ανταγωνισμού και κατοχύρωση αθέμιτων μέσων που επιβραβεύουν την παράκαμψη των τυπικών διαδικασιών και τη δολιότητα. Οι συνέπειες τέτοιων μεθόδων θα έχουν ως αποτέλεσμα να αποκλειστούν οι Ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου της οικοδομής και να αυξηθούν οι εισαγωγές προϊόντων, τις περισσότερες φορές αμφιβόλου ποιότητας και προελεύσεως από όμορες χώρες, ενώ παράλληλα η διοχέτευση των έργων σε λίγους προμηθευτές θα έχει ως επακόλουθο  τη δημιουργία όρων μονοπώλησης και ελέγχου της αγοράς από επιτήδειους.

Παράλληλα η Ομοσπονδία επισημαίνει ότι όπως και στο παρελθόν πολλές φορές, δεν μπορεί να αποτελεί μοναδικό κριτήριο ένταξης στο πρόγραμμα η ταχύτητα με την οποία θα γίνει η αίτηση υπαγωγής. Ως σημαντικό και κοινωνικά δίκαιο, η ΠΟΒΑΣ προτείνει έναν αλγόριθμο που θα περιλαμβάνει και θα βαθμολογεί επιλεκτικά μεν αλλά με διαφάνεια, κοινωνικά κριτήρια, εξοικονομούμενη ενέργεια ανά επιφάνεια, κόστος των προτεινόμενων παρεμβάσεων, παραμεθόριες και μειονεκτούσες περιοχές και άλλα πιθανά κριτήρια. Επίσης το επιτελείο της Ομοσπονδίας προτείνει η πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων να παραμένει ανοιχτή για μεγάλο χρονικό διάστημα, παράδειγμα ενός μηνός και μετά το πέρας του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, βάσει του προαναφερόμενου  αλγόριθμου να γίνεται η κατάταξη των ωφελούμενων και να δεσμεύονται τα σχετικά κονδύλια.

Επισημαίνεται ότι το πληροφοριακό σύστημα δεν λειτουργούσε κανονικά και ομοιόμορφα, όπως και σε ορισμένες περιπτώσεις αναφέρθηκαν προβλήματα για τη συνεργασία του πληροφοριακού συστήματος με το σύστημα καταχώρησης των ενεργειακών πιστοποιητικών. Συνεπώς θεωρείται αναγκαία η κατοχύρωση της διαφάνειας στο πληροφοριακό σύστημα και δυνατότητα πρόσβασης σε στατιστικά στοιχεία.

Στη συνέχεια της επιστολής γίνεται αναφορά στους επιλαχόντες, ώστε όσοι δεν πρόλαβαν να υποβάλλουν αίτηση αλλά έχουν έτοιμο φάκελο να μην κάνουν τη διαδικασία εξαρχής και συγχρόνως όσα κεφάλαια επιστρέφονται να χρησιμοποιούνται εκ νέου.

Το μεγάλο θέμα των προκαταβολών βάζει εκ’ νέου η Ομοσπονδία στο τραπέζι και συγκεκριμένα υποστηρίζει ότι πρέπει να εναρμονιστούν με το σημερινό περιβάλλον ακραίας στενότητας της οικονομίας και μηδενικής διαθέσιμης ρευστότητας εκ’ μέρους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η επιδότηση φτάνει ακόμα και το 95% και κατά συνέπεια η προκαταβολή περιορίζεται στο 5%, ενώ αν ο ωφελούμενος προβεί σε τραπεζικό δανεισμό η προκαταβολή φτάνει το 3,5%. Πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας είναι η χρηματοδότηση μέρους της προκαταβολής από το πρόγραμμα, έτσι ώστε η συνολική προκαταβολή να ανέρχεται στο 50% του προϋπολογισμού του κάθε έργου.

Συνεχίζοντας λόγω των καθυστερήσεων που παρατηρούνται όσον αφορά την ολοκλήρωση των παρεμβάσεων προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα στους προμηθευτές να μπορούν να παρακολουθούν το στάδιο στο οποίο βρίσκεται το κάθε έργο στο οποίο συμμετέχουν και επίσης η αποπληρωμή του κάθε προμηθευτή να προχωράει τμηματικά και ανεξάρτητα από την υλοποίηση του όλου έργου. Στην περίπτωση βέβαια που το πρόγραμμα δεν ολοκληρωθεί με υπαιτιότητα του ωφελούμενου τότε τα ποσά να ζητηθούν από αυτόν.

Προτείνεται η αύξηση των προϋπολογισμών των σχετικών προγραμμάτων αφού υπάρχει τόσο μεγάλη απορροφητικότητα κονδυλίων, ενώ ταυτόχρονα θίγεται το σημαντικό θέμα των πρόωρων ανακοινώσεων για την έναρξη νέων κύκλων, τονίζοντας με έμφαση ότι αυτές θα πρέπει να γίνονται όταν οι αρμόδιοι φορείς είναι έτοιμοι προς υλοποίηση, καθώς σε διαφορετική περίπτωση αποτελούν τροχοπέδη και φρενάρουν την αγορά.

Ελέγξτε επίσης

Σ.Ε.Υ.Θ.: Αποτύπωση κατάστασης χειμερινής περιόδου 2020 – 2021

Αξιότιμοι Συνάδελφοι και Φίλοι, Βρισκόμαστε στην καρδιά του χειμώνα και στον μικρότερο μήνα του έτους, …

Τα Περιοδικά μας