Βασίλης Γιωτόπουλος: Η Ένωση εκπροσωπεί το 95% των εταιρειών εμπορίας και διανομής, και γι’ αυτό οι προτάσεις μας τυγχάνουν καθολικής αποδοχής από την αγορά

Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό «Θερμοϋδραυλικός», ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Επιχειρήσεων Θέρμανσης και Ενέργειας (ΕΝ.Ε.ΕΠΙ.Θ.Ε.) κ. Βασίλης Γιωτόπουλος μίλησε για τους εθνικούς στόχους όσον αφορά την κατάργηση των ορυκτών καυσίμων και τη μετάβαση στη νέα ενεργειακή εποχή. Αναφέρθηκε στα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας κάνοντας προτάσεις βελτίωσής τους, ενώ μίλησε και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, καθώς και για τη στροφή των επαγγελματιών του κλάδου στις «πράσινες» λύσεις.

Ακολουθεί η συνέντευξη:

– Σύμφωνα με έρευνες, κατά τη χειμερινή περίοδο η χώρα μας καταναλώνει το 30% της ενέργειας για θέρμανση, ενώ άλλες χώρες με αρκετά χαμηλές θερμοκρασίες καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια. Ποιες επεμβάσεις μπορούν να μειώσουν το κόστος και την κατανάλωση ενέργειας;

– Κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω, κ. Κουτρολού, για το βήμα που μου δίνετε να τοποθετηθώ ως εκπρόσωπος της Ένωσης Ελληνικών Επιχειρήσεων Θέρμανσης και Ενέργειας (ΕΝ.Ε.ΕΠΙ.Θ.Ε.), η οποία αποτελεί το συλλογικό όργανο ενός από τους πλέον δυναμικούς κλάδους της χώρας μας. Θα έλεγα ότι σήμερα ο κλάδος μας έχει αναλάβει πρωταρχικό ρόλο στη διάσωση του πλανήτη μας και την αποτροπή της κλιματικής αλλαγής, τόσο μέσω της κατάργησης των ορυκτών καυσίμων όσο και μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας, όπως ορίζουν οι εθνικοί ενεργειακοί στόχοι.

Όπως γνωρίζουμε, το 60% περίπου των κτιρίων στην Ελλάδα έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1980, με αποτέλεσμα να διαθέτουν παλιές ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις χωρίς θερμομόνωση, και να παρουσιάζουν ιδιαίτερα χαμηλή ενεργειακή απόδοση.

Η μακρά οικονομική ύφεση που βιώσαμε την περασμένη δεκαετία, καθώς και η καθυστερημένη εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου και αποτελεσματικού προγράμματος ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων, ως μέτρου αντιμετώπισης της ενεργειακής σπατάλης, δημιούργησε μια ραγδαία αύξηση της ενεργειακής φτώχειας.

Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το ποσοστό των νοικοκυριών που δηλώνουν οικονομική αδυναμία να εξασφαλίσουν ικανοποιητική θέρμανση το χειμώνα ή δροσιά το καλοκαίρι ανέρχεται σε 32,9% επί του συνόλου των νοικοκυριών, ενώ διαμορφώνεται σε ποσοστό 52,5% για τα φτωχά νοικοκυριά και σε 27,3% για τα λοιπά νοικοκυριά.

Από τα ανωτέρω προκύπτει πως η ταυτόχρονη μείωση τόσο του κόστους όσο και της κατανάλωσης ενέργειας είναι μονόδρομος.

 

– Τι προτείνετε για τον περιορισμό του ενεργειακού κόστους αλλά και της ενεργειακής κατανάλωσης;

– Τα μέτρα που έχει προτείνει η Ένωσή μας προς αυτή την κατεύθυνση είναι:

  • Η αξιοποίηση των προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης.
  • Ο συμψηφισμός προστίμων αυθαιρέτων εργασιών με εργασίες ενεργειακής αναβάθμισης.
  • Η ενεργειακή αναβάθμιση σε κτίρια επαγγελματικής χρήσης.
  • Η αξιοποίηση των σύγχρονων αποδοτικότερων τεχνολογιών.
  • Δράσεις εκπαίδευσης και επιμόρφωσης σε στελέχη του τριτογενούς τομέα.

 

– Αυτό το διάστημα «έτρεχε» το πρόγραμμα «Εξοικονομώ – Αυτονομώ» για τις ενεργειακές αναβαθμίσεις στις κατοικίες, ενώ μέσα στο 2021 θα προκηρυχθεί και νέο πρόγραμμα. Ποια είναι η άποψή σας για τα προγράμματα αυτά και τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές πριν προβούν σε βελτιώσεις στον τομέα της θέρμανσης;

– Σημαντικό, καταρχάς, είναι να γνωρίζουν οι καταναλωτές ότι, όπως κατέδειξε πρόσφατη μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, η πλέον συμφέρουσα ενεργειακή αναβάθμιση, από πλευράς απόσβεσης των δαπανωμένων χρημάτων, είναι η αντικατάσταση του συστήματος θέρμανσης.

Τα προγράμματα επιχορήγησης της ενεργειακής αναβάθμισης στις κατοικίες έχουν συμβάλει σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας, και θα είναι ευχής έργον να συνεχίσουν να υλοποιούνται έως το 2030, όπως έχει ανακοινωθεί. Γιατί ας μην ξεχνάμε τι έγινε στο πρόσφατο πρόγραμμα, όταν οι σύμβουλοι μηχανικοί επιδόθηκαν σε έναν αγώνα ταχύτητας για το ποιος θα προλάβει να εντάξει περισσότερες αιτήσεις των πελατών του στο ηλεκτρονικό σύστημα.

Βέβαια θεωρώ ότι σε κάθε νέο πρόγραμμα που εξαγγέλλεται, διορθώνονται τυχόν ατέλειες ή αβλεψίες των προγενέστερων προγραμμάτων.

Οι υποψήφιοι καταναλωτές που επιθυμούν να ενταχθούν σε επόμενα προγράμματα θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τα εξής:

  • Να προβούν σε σωστή και ολοκληρωμένη μελέτη εξοικονόμησης ενέργειας του σπιτιού τους, αφού πρώτα τους εξηγήσει ο σύμβουλος μηχανικός το όφελος και την εξοικονόμηση από την κάθε ενέργεια που θα κάνουν. Είναι σημαντικό να στοχεύουν οι καταναλωτές σε λύσεις με τη μεγαλύτερη αποδοτικότητα της επένδυσής τους και όχι στην οικονομικότερη πρόταση.
  • Να απευθυνθούν σε αξιόπιστες εμπορικές εταιρίες με τεχνογνωσία και εμπειρία ετών στο αντικείμενο, οι οποίες έχουν αποδείξει στην αγορά ότι ξέρουν και μπορούν να προσφέρουν τις πλέον αξιόπιστες και αποδοτικές λύσεις.
  • Να αντιμετωπίζουν τα συστήματα θέρμανσης ολιστικά και όχι αντικαθιστώντας απλώς την κεντρική πηγή παραγωγής θερμότητας. Σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω εξοικονόμηση ενέργειας προσδίδουν τόσο οι αυτοματισμοί –οι οποίοι ανήκουν στις επιλέξιμες δαπάνες– όσο και το εσωτερικό (και πλήρως μονωμένο) δίκτυο σωληνώσεων διανομής και μετάδοσης θερμότητας.
  • Να επιλέγουν πιστοποιημένα προϊόντα με προδιαγραφές και εγγύηση ποιότητας.
  • Να επιλέγουν πιστοποιημένους εγκαταστάτες με γνώση του αντικειμένου, διότι πρόκειται για συστήματα που απαιτούν γνώση και συντήρηση σε βάθος χρόνου, και άρα ο εγκαταστάτης θα είναι «φίλος» τους για πολλά χρόνια.
  • Να συνδυάζουν την αντικατάσταση των παλιών συστημάτων θέρμανσης με τη θερμική θωράκιση του κτιρίου τους.

Με μία επίσκεψη στη ιστοσελίδα μας www.uhhe.gr μπορεί κανείς να δει όλες τις εταιρείες-μέλη μας, οι οποίες μπορούν –είτε οι ίδιες, είτε μέσω εξουσιοδοτημένων συνεργατών τους ανά την Ελλάδα– να προτείνουν τις πλέον αξιόπιστες λύσεις.

Παγίως η άποψή μου για τέτοιου είδους δυναμικά προγράμματα είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας σωστός συντονισμός, υπό την επίβλεψη της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (Υ.Π.ΕΝ.) και των στελεχών της, τα οποία –από προσωπική εμπειρία– είναι πολύ καλοί συνομιλητές και γνώστες του αντικειμένου.

Στόχος θα πρέπει να είναι η βελτίωση κάθε επόμενου προγράμματος, ώστε να εμφανίζονται όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα· και για αυτό θα πρέπει να καλούνται εγκαίρως οι αρμόδιοι φορείς για να υποβάλλουν απόψεις και τυχόν βελτιωτικές προτάσεις.

Δυστυχώς δεν υπάρχει πάντα έγκαιρη ενημέρωση… Επί παραδείγματι, η Ένωσή μας ενημερώθηκε για τα κριτήρια επιλεξιμότητας του προηγούμενου προγράμματος στο τέλος Αυγούστου του 2020 από τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες. Και όταν τελικά επικοινωνήσαμε με το Υ.Π.ΕΝ. για να υποβάλουμε τις προτάσεις μας, ενημερωθήκαμε πως τα κριτήρια είχαν ήδη «κλειδώσει» χωρίς να επιδέχονται αλλαγές.

Παρότι η Ένωσή μας έχει καταθέσει πληθώρα βελτιωτικών προτάσεων και παρατηρήσεων ήδη από το 2018, με πρόσφατο παράδειγμα την πρόταση τροποποίησης των κριτηρίων επιδότησης στις αντλίες θερμότητας, αυτές ουδέποτε ελήφθησαν υπόψη, καθώς δεν κατέστη δυνατό να συζητηθούν αυτές με τα στελέχη του Υπουργείου μέσα στα εύλογα χρονικά περιθώρια που καθορίζονται…

Θα πρέπει να υπογραμμίσουμε πως η Ένωσή μας εκπροσωπεί σχεδόν όλες τις εταιρείες εμπορίας και διανομής, σε ποσοστό περίπου 95%, με αποτέλεσμα οι προτάσεις μας να τυγχάνουν καθολικής αποδοχής από την αγορά.

Σε πρόσφατες επαφές που είχαμε με στελέχη της Γενικής Γραμματείας, τέθηκαν υπόψη τους τα προαναφερόμενα ζητήματα και αντιμετωπίσαμε ένα άριστο κλίμα συνεργασίας, το οποίο συνηγορεί σε επιτυχημένες συναντήσεις στο μέλλον, με στόχο τόσο την επίλυση προβλημάτων όσο και τη βελτίωση των σχετικών διαδικασιών.

Πέραν των ανωτέρω, καταθέσαμε πρόσφατα προτάσεις βελτίωσης των προγραμμάτων οι οποίες μάλιστα δημοσιεύθηκαν και από το περιοδικό σας. Μερικές από αυτές είναι οι εξής:

  • Να αντικατασταθεί το καθεστώς της χρονικής προτεραιότητας των αιτήσεων με εκείνο της επιδότησης της εξοικονομούμενης ενέργειας που επιτυγχάνεται μετά το πέρας των παρεμβάσεων.
  • Να λαμβάνεται υπόψη το εσωτερικό σύστημα διανομής στους υπολογισμούς του συνολικού βαθμού απόδοσης.
  • Να διατηρείται ανοιχτή η πλατφόρμα των αιτήσεων για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και να γίνεται αξιολόγηση των αιτήσεων βάσει της εξοικονόμησης ενέργειας.
  • Να είναι υποχρεωτική η καταβολή της προκαταβολής αναλογικά σε όλους τους προμηθευτές.
  • Να αποδεικνύεται η ορθότητα των παρεμβάσεων με φωτογραφική τεκμηρίωση και περισσότερους δειγματοληπτικούς ελέγχους.

Τέλος, αυτό που ζητήσαμε από το Υπουργείο, είναι να υπάρχει μία ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας, ώστε να ενημερωνόμαστε εγκαίρως για τους σχεδιασμούς και τις προτάσεις τους, και να έχουμε το χρόνο να τις επεξεργαστούμε και να προτείνουμε τυχόν βελτιώσεις αν είναι αναγκαίο.

Μην ξεχνάτε άλλωστε τα μέλη της Ένωσής μας διαθέτουν εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό με πολλές γνώσεις σε όλα τα θέματα θέρμανσης, κλιματισμού και εξοικονόμησης ενέργειας γενικότερα.

– Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου σήμερα και ποιες γενναίες δράσεις θα μπορούσαν να συμβάλουν θετικά στην επαγγελματική βιωσιμότητα των επιχειρήσεων;

– Το κυριότερο πρόβλημα των επιχειρήσεων του κλάδου μας, όπως και πολλών άλλων επιχειρήσεων, είναι εδώ και δεκαετίες η ανταγωνιστικότητα. Οι εκάστοτε κρίσεις, όπως και η παρούσα υγειονομική κρίση, ωθούν τις επιχειρήσεις στα όρια αντοχής τους. Για τις περισσότερες, η κρίση φέρνει στην επιφάνεια τις χρόνιες αδυναμίες τους και την έλλειψη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.

Ορισμένες επιχειρήσεις με μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα έχουν προνοήσει για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους καταργώντας μη αποδοτικές δραστηριότητες, μειώνοντας το κόστος, πηγαίνοντας εκεί όπου υπάρχει ζήτηση αν μπορούν, ακόμα και σε διεθνείς αγορές. Οι πλέον διορατικές επιχειρήσεις βρίσκουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης μέσα στην κρίση, καθώς επεκτείνονται σε νέες ή παραπλήσιες δραστηριότητες και συνεργασίες. Όσες επιχειρήσεις συνεργάζονται με μεγάλους και σοβαρούς προμηθευτές, αφουγκράζονται τις νέες συνθήκες και προσαρμόζονται σε αυτές.

Η ανταγωνιστικότητα της μικρομεσαίας ελληνικής εταιρείας αλλά και του κλάδου μας εν γένει, θα κριθεί στο μικροεπίπεδο· στο επίπεδο της ικανότητας των στελεχών τους να αφουγκράζονται το αύριο, να τοποθετούν σωστά τις υπηρεσίες, τις προσφορές και τα προϊόντα τους στην αγορά και να διεκδικούν σημαντικό ρόλο στο νέο, πιο ανοιχτό και ανταγωνιστικό περιβάλλον που συνεχώς αναδιαμορφώνεται.

Το επιχειρηματικό περιβάλλον που θα δημιουργηθεί στη μετά την Covid-19 εποχή θα είναι τελείως διαφορετικό για όλες τις επιχειρήσεις, καθώς θα αλλάξει γενικότερα το οικονομικό γίγνεσθαι. Κι αυτό για τρεις βασικούς λόγους, που θα τους αναλύσω αμέσως παρακάτω.

Πρώτον, διότι αλλάζουν οι προτιμήσεις του καταναλωτή και αναδύονται νέα πρότυπα, δεδομένου ότι ο καταναλωτής χρησιμοποιεί περισσότερο το ίντερνετ για τις αγορές του και στρέφεται σε πιο οικονομικά προϊόντα, διατηρώντας όμως υψηλές τις απαιτήσεις του για ποιότητα. Έτσι τα brand βρίσκονται υπό πίεση και το brand loyalty (σ.σ. η πίστη στο σήμα) θα μειωθεί.

Δεύτερον, διότι οι εταιρείες θα πρέπει να εφαρμόσουν προγράμματα συνεχούς εκπαίδευσης, ώστε να βελτιώσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους, να καλλιεργήσουν ενδοεταιρικά μια κουλτούρα διά βίου μάθησης και να βελτιώσουν τάχιστα την ποιότητα των παρερχομένων υπηρεσιών. Αυτό εν συνεχεία δίνει στις δυναμικές εταιρείες τη δυνατότητα για δημιουργία νέου προϊοντικού μείγματος, ώστε να αποτελέσουν καταστήματα «one stop» για τον καταναλωτή, κάτι το οποίο συναντάμε σιγά σιγά σε εταιρίες του κλάδου μας. Θα βλέπουμε δηλαδή παραδοσιακές εταιρείες είτε της θέρμανσης είτε του κλιματισμού να μετουσιώνονται σε εταιρείες παροχής υπηρεσιών εξοικονόμησης ενέργειας εν είδει «turn key projects».

Τρίτον, το κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον αλλάζει οριστικά, καθώς παγιώνονται οι απαιτήσεις της κοινωνίας για εταιρική υπευθυνότητα, πράσινες πρακτικές και κυκλική οικονομία. Ο καταναλωτής είναι πιο πληροφορημένος, και χάρη στο διαδίκτυο ξέρει περισσότερα τόσο για το προϊόν που αγοράζει όσο και για τον παραγωγό ή πάροχό του.

Ιδίως οι σημερινοί νέοι, που αποτελούν το καταναλωτικό κοινό του μέλλοντος, είναι πολύ πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος από τις προηγούμενες γενιές, και δεν θα διστάσουν να πληρώσουν το «premium» στα προϊόντα της εταιρείας που σέβεται το περιβάλλον. Μαθαίνουν άμεσα από το διαδίκτυο, από τα σχόλια και τις κριτικές των πελατών ποιες εταιρείες σέβονται τον καταναλωτή και τηρούν τις περιβαλλοντικές τους δεσμεύσεις και ποιες όχι.

Οι επιχειρήσεις που ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις για υπευθυνότητα, αποκτούν κοινωνικό κεφάλαιο και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η απλή συμμόρφωση με κοινωνικές ρυθμίσεις για εργασιακή, οικολογική και ηθική συμπεριφορά δεν είναι πλέον επαρκής. Οι τάσεις αυτές ανοίγουν πλέον ορίζοντες για καινοτομία και διαφοροποίηση των προσφορών, π.χ. με «πράσινα» προϊόντα, ηθικές δράσεις κτλ.

Συμπερασματικά, θεωρώ ότι η αντοχή των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου μας στο μικροκλίμα τους εξαρτάται από την ικανότητά τους για οικονομίες κλίμακας· από το να αποκτήσουν και να διατηρήσουν συγκριτικό πλεονέκτημα με χαμηλότερα επίπεδα κόστους, προσφέροντας ποιοτικά «πακέτα προϊόντων» σε εύλογες –και όχι απαραίτητα φθηνότερες– τιμές.

Αυτή η προσαρμογή καθίσταται ζωτικής σημασίας, δεδομένου ότι η αγορά θέρμανσης – ύδρευσης και κλιματισμού, όπως και οι περισσότερες αγορές, είναι σήμερα ανοιχτή στον διεθνή ανταγωνισμό. Η επιβίωση, λοιπόν, των ελληνικών επιχειρήσεων του κλάδου μας εξαρτάται από το πώς και το πόσο έγκαιρα θα προσαρμοστούν, καθώς και από την ευελιξία που θα επιδείξουν.

Απαιτείται να αξιοποιήσουν τεχνολογίες, να εκπαιδεύσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους, να εισαγάγουν καινοτομίες και να αναδιατάξουν τους πόρους τους. Σίγουρα πολλές δε θα τα καταφέρουν, αλλά θα υπάρξουν άλλες που θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων. Η κρίση θα είναι σε ένα βαθμό εξυγιαντική· αρκεί το ισοζύγιο στο τέλος να είναι θετικό.

Ωστόσο, θεωρώ ότι είναι ήδη εμφανής η σταδιακή συγκέντρωση της αγοράς σε όλο και λιγότερους παίκτες, που είναι και οι πλέον οργανωμένοι.

– Η μετάβαση στη νέα ενεργειακή εποχή έχει αρχίσει. Πώς θα εξελιχθεί μελλοντικά ο τρόπος θέρμανσης και σε ποιες «πράσινες» λύσεις στρέφουν το ενδιαφέρον τους οι επιχειρήσεις;

– Έχει γίνει αντιληπτό, τόσο από το κράτος όσο και από τις ίδιες επιχειρήσεις του κλάδου, ότι η εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια έχει μεγάλα περιθώρια και μπορεί να επιτευχθεί κυρίως μέσα από την αύξηση της ενεργειακής απόδοσης των συστημάτων θέρμανσης και ψύξης.

Άλλωστε αυτή είναι και η πολιτική που προωθείται μέσα από το νέο εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα (ΕΣΕΚ): Στα πλαίσια της «απανθρακοποίησης» και της αύξησης της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) για την κάλυψη των θερμικών και ψυκτικών αναγκών στην τελική κατανάλωση, αναμένεται σημαντική ενίσχυση του ρόλου των αντλιών θερμότητας, της γεωθερμίας, των ηλιοθερμικών συστημάτων αλλά και της βιομάζας. Επίσης, προβλέπεται η συνεισφορά των δικτύων τηλεθέρμανσης με χρήση γεωθερμικής ενέργειας και βιομάζας.

Οι αντλίες θερμότητας θα κληθούν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο άμεσο μέλλον, καθώς αποτελούν την πλέον καινοτόμο και συμφέρουσα επιλογή, η οποία εξασφαλίζει πλήρως τις ανάγκες ενός κτιρίου σε ψύξη, θέρμανση και ζεστά νερά χρήσης. Άλλωστε, οι κανονισμοί και οδηγίες της Ε.Ε. τις κατατάσσουν πλέον επίσημα στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αναγνωρίζοντας έτσι τη συμβολή τους σε θέματα ενεργειακής ζήτησης και μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Στην περίπτωση μάλιστα που η καταναλισκόμενη ηλεκτρική ισχύς παράγεται από ΑΠΕ, τότε ο ισχυρισμός πως η αντλία θερμότητας είναι μια τεχνολογία 100% φιλική προς το περιβάλλον είναι αναμφισβήτητος.

Άλλες «πράσινες τεχνολογίες» που θα αξιοποιηθούν στο άμεσο μέλλον είναι η αβαθής γεωθερμία, με χρήση γεωθερμικών αντλιών θερμότητας σε συνδυασμό με κλειστά ή ανοιχτά γεωθερμικά κυκλώματα, και η ηλιοθερμία ως υποβοήθηση των συστημάτων θέρμανσης και κάλυψης των αναγκών σε ζεστά νερά χρήσης. Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι η ελληνική βιομηχανία παραγωγής ηλιακών συστημάτων κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις σε ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, με άριστα ποιοτικά και τεχνολογικά προϊόντα, κάτι το οποίο επιβεβαιώνεται από το ότι σχεδόν το 60% της ελληνικής παραγωγής ηλιακών συστημάτων εξάγεται σε πολλές χώρες του κόσμου.

Στις νέες κτιριακές εφαρμογές έχουν ήδη διεισδύσει για τα καλά και τα συστήματα μηχανικού αποκεντρωμένου ή κεντρικού αερισμού. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα στα νέα κτίρια σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, με τάσεις ενίσχυσης της χρήσης των κεντρικών συστημάτων.

Επικουρικό ρόλο στα παραπάνω έχει και η ψηφιακή τεχνολογία, με τα συστήματα αυτοματισμών ελέγχου και παρακολούθησης των εγκαταστάσεων ψύξης και θέρμανσης. Με τις διάφορες διατάξεις βελτιστοποίησης των υδραυλικών εγκαταστάσεων θα επιτευχθεί επιπρόσθετη εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ με τα συστήματα παρακολούθησης και την ανατροφοδότηση δεδομένων μιας εγκατάστασης θα είναι εφικτό να παρέμβουμε διορθωτικά, τόσο σε επίπεδο παραμετροποίησης όσο και στον τρόπο χρήσης του συστήματος θέρμανσης και ψύξης από τον τελικό χρήστη.

Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, το περιβάλλον αλλά και ο ρόλος των επιχειρήσεων του κλάδου αλλάζουν σε πολύ σημαντικό βαθμό. Αυτός ο ενεργειακός μετασχηματισμός αποτελεί το έναυσμα για τις επιχειρήσεις του κλάδου μας να επανεξετάσουν τη θέση τους στην αγορά, με στόχο ένα πιο βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης και με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος για χάρη των επόμενων γενεών.

Ελέγξτε επίσης

Φώτης Τσαπαδάς: «Η διασφάλιση της νόμιμης και ασφαλούς εργασίας των επαγγελματιών σημαίνει διασφάλιση των πελατών»

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εγκαταστατών Υδραυλικών Θεσσαλονίκης (ΣΕΥΘ) κ. …

Τα Περιοδικά μας